Rexener-starthjälp håller för verkstadsbruk

Juha Kytöjoki från Jyväskylä driver sin egen bilverkstad. När vintern kommer, och även annars, stöter han på bilar som startar dåligt.

Tidigare krävdes en traditionell blyackumulator och ordentliga kablar för att starta dem. Det tunga arbetet blev lättare för några år sedan då starthjälp av ”fickstorlek”, med avancerad elektronik och ett litet men effektivt litiumjonbatteri, började komma ut på marknaden.

Även Juha Kytöjoki skaffade sig en sådan. Och snart var han tvungen att skaffa sig ytterligare en. Och sedan en tredje.

– De höll inte länge. Det var väl något som gick sönder inuti dem och sedan funkade de inte längre, berättar Kytöjoki om sina erfarenheter av starthjälp av 5–6 olika märken.

Under senhösten 2017 köpte Kytöjoki en Rexener 18 000 och blev positivt överraskad.

– Den här känns som den första apparaten som kommer att hålla. Jag har använt den flera tiotals gånger utan några problem. Bara det finns lite ström kvar i batteriet så har jag fått igång bilen med den här, berättar Kytöjoki om sina erfarenheter.

Jag har startat ett par paketbilar, resten har varit personbilar. Kytöjokis erfarenheter har visat att bilbatteriet startar med Rexener så länge batteriet inte är trasigt.

– Rexener behöver inte ens laddas hela tiden. Jag brukar titta på batteriets laddningsindikator för att se när det är dags att sätta in kontakten i väggen. Om batteriet börjar se tomt ut så laddar jag det.

LÄS MER OM REXENER 18000